آهک یک نمونه باستانی از مصالح ساختمانی است. که به دست بشر کشف و در سازه های باستانی گذشته های دور مورد استفاده قرار گرفته است. در دوره های ابتدایی تمدن بشری موضوع ساختن مکان های زندگی، و ابزار آلات تمدن بشری اصلی ترین دغدغه انسان های آن دوره بوده است. استفاده از مصالح ابتدایی مانند خاک رس و البته انواع مصالحی، که در ترکیب آهک و خاک رس نیز تولید می شده است. نمونه های اولیه آهک پخته شده نیز مورد استفاده بوده است. به نظر می رسد نمونه های اولیه آهک پخته شده را، می توان در تنور های دست ساخته بشر های آن دوره زمانی دانست.

ترکیب آهک با خاک رسی که برای ساختن تنور های خانگی بکار برده می شده است. پس از مدتی حرارت خوردن توسط سوخت های فسیلی مانند، هیزم هایی که برای پخت و پز استفاده می شده است. بسیار محکم و سخت شده به گونه ای که توجه بشر باستانی را به خود جلب می کرده است. پس از گذشت سالیان بسیار هنوز هم برخی از دست ساخته های آهکی بشر، ابتدایی برای دوران حاضر به یادگار مانده است. اما آیا می توان از آهک در ساختمان سازی های مدرن نیز کاربرد هایی را استخراج کرد؟

این پرسش قطعا پاسخی را در پی خواهد داشت.

در مطلب ( از آهک در ساختمان سازی جدید چه استفاده هایی می شود؟ )

به کاربرد های نوین آهک در ساختمان های امروزی اشاره ای کوتاه و مفید خواهیم کرد.

آهک اولین دشمن آهن

در حقیقت آهک در کنار فلزات آهنی بدترین ترکیب ممکن را خواهد داشت. با این که اهک یکی از مصالح بسیار کاربردی در ساختمان سازی می توانست باشد. اما به یک دلیل بسیار عمده نمی توان آن را در ساختمان های امروزی جایگزین مصالحی مانند سیمان کرد.

زیرا که آهک به شدت خورنده است و در کنار فلزاتی مانند آهن و فولاد ترکیبی نا درست را ایجاد می کند. این مصالح ساختمانی در هر صورت در کنار فلزات به شدت عمل خورندگی را دارد.

و برای ساختمان های امروزی که آهن و فلزات آهنی از جمله فولاد بخش جدایی نا پذیری از ساختمان های امروزی است. استفاده از آهک در واقع با محدودیت های بسیاری روبه رو خواهد بود.

اما آیا با این اوصاف معموریت های دیگری را می توان برای آهک در ساختمان های امروزی در نظر گرفت؟ البته با در نظر گرفتن این نکته اساسی که مطرح شد. حتما می توان کاربرد های دیگری را نیز برای آهک در نظر بگیریم از جمله ویژگی های آهک آن است.

که در خاک های با درصد مناسبی از آهک گیاهان رشد و نمو پیدا نمی کنند. اگر در بخش های از ساختمان به خوصوص در مناطقی که رشد گیاهان خود رو برای ساختمان مضر می باشد. در حال انجام پروژه هستیم. حتما استفاده از آهک یک راهکار ارزان قیمت و به صرفه خواهد بود دیده می شود.در برخی از ساختمان های تازه ساز مشکل گیاهان خود رو را با استفاده از علف کش های مختلف مرتفع می کنند.

این در حالی است که با اندکی دور اندیشی در زمان انجام پروژه می توان بخش هایی را که نمی بایست گیاهی در آن رشد کند. را با مخلوط کردن آهک و خاک در عمق یک تا سی سانتی متری زمین و پوشش خاک نرمال در انتها به این مشکل فائق آمد.

از آهک در ساختمان سازی جدید چه استفاده هایی می شود؟

آهک یک نمونه باستانی از مصالح ساختمانی است.که به دست بشر کشف و در سازه های باستانی گذشته های دور مورد استفاده قرار گرفته است.در دوره های ابتدایی تمدن بشری موضوع ساختن مکان های زندگی، و ابزار آلات تمدن بشری اصلی ترین دغدغه انسان های آن دوره بوده است . استفاده از مصالح ابتدایی مانند خاک رس و البته انواع مصالحی، که در ترکیب آهک و خاک رس نیز تولید می شده است.

نمونه های اولیه آهک پخته شده

نیز مورد استفاده بوده است. به نظر می رسد نمونه های اولیه آهک پخته شده را، می توان در تنور های دست ساخته بشر های آن دوره زمانی دانست. ترکیب آهک با خاک رسی که برای ساختن تنور های خانگی بکار برده می شده است. پس از مدتی حرارت خوردن توسط سوخت های فسیلی مانند، هیزم هایی که برای پخت و پز استفاده می شده است. بسیار محکم و سخت شده به گونه ای که توجه بشر باستانی را به خود جلب می کرده است. پس از گذشت سالیان بسیار هنوز هم برخی از دست ساخته های آهکی بشر، ابتدایی برای دوران حاضر به یادگار مانده است. اما آیا می توان از آهک در ساختمان سازی های مدرن نیز کاربرد هایی را استخراج کرد؟

این پرسش قطعا پاسخی را در پی خواهد داشت. در مطلب ( از آهک در ساختمان سازی جدید چه استفاده هایی می شود؟ )

به کاربرد های نوین آهک در ساختمان های امروزی اشاره ای کوتاه و مفید خواهیم کرد.

آهک اولین دشمن آهن

در حقیقت آهک در کنار فلزات آهنی بدترین ترکیب ممکن را خواهد داشت.با این که اهک یکی از مصالح بسیار کاربردی در ساختمان سازی می توانست باشد.اما به یک دلیل بسیار عمده نمی توان آن را در ساختمان های امروزی جایگزین مصالحی مانند سیمان کرد. زیرا که آهک به شدت خورنده است و در کنار فلزاتی مانند آهن و فولاد ترکیبی نا درست را ایجاد می کند. این مصالح ساختمانی در هر صورت در کنار فلزات به شدت عمل خورندگی را دارد. و برای ساختمان های امروزی که آهن و فلزات آهنی از جمله فولاد بخش جدایی نا پذیری از ساختمان های امروزی است. استفاده از آهک در واقع با محدودیت های بسیاری روبه رو خواهد بود.

اما آیا با این اوصاف معموریت های دیگری را می توان برای آهک در ساختمان های امروزی در نظر گرفت؟

البته با در نظر گرفتن این نکته اساسی که مطرح شد. حتما می توان کاربرد های دیگری را نیز برای آهک در نظر بگیریم از جمله ویژگی های آهک آن است.که در خاک های با درصد مناسبی از آهک گیاهان رشد و نمو پیدا نمی کنند. اگر در بخش های از ساختمان به خوصوص در مناطقی که رشد گیاهان خود رو برای ساختمان مضر می باشد. در حال انجام پروژه هستیم. حتما استفاده از آهک یک راهکار ارزان قیمت و به صرفه خواهد بود دیده می شود. در برخی از ساختمان های تازه ساز مشکل گیاهان خود رو را با استفاده از علف کش های مختلف مرتفع می کنند. این در حالی است که با اندکی دور اندیشی در زمان انجام پروژه می توان بخش هایی را که نمی بایست گیاهی در آن رشد کند.

را با مخلوط کردن آهک و خاک در عمق یک تا سی سانتی متری زمین و پوشش خاک نرمال در انتها به این مشکل فائق آمد.

آهک مصالحی برای مقاوم سازی خاک:

یکی دیگر از کاربرد های آهک در صنعت ساختمان سازی مدرن مقاوم سازی خاک های زیر بنایی سست توسط آهک می باشد. در این روش قسمت هایی از خاک بستر سازه های ساختمانی که تحت فشار های مکانیکی بالا قرار می گیرند. را با مخلوط آهکو خاک مقاوم سازی می کنند در واقع این یک روش تقریبا قدیمی برای مقاوم سازی خاک بسر است. در این روش مخلوط آهک و خاک به همراه آب و در نهایت فشرده سازی آن، توسط یک ابزار ماشینی یا دستی مانند قلطک های مرسوم می تواند یک بستر کاملا سخت برای شما ایجاد کند.

اگر در رمپ های پارکینگ های ساختمانی بستر زیرین از جنس خاک نرم است. بهترین روش و البته ارزانترین روش مقاوم سازی خاک همین روش است. در واقع برخی از رمپ های ساختمانی مانند رمپ های پارکینگ های طبقاتی خود، بر روی یک بخش از سقف طبقه زیرین بنا می شوند. که در این موارد مشکلی به لحاظ سستی خاک مورد نظر نیست.

اما در ساخت پل های موجود در در آزاد راه ها قسمت های ابتدایی و انتهایی پل، که بر بستر خاک ماشین ریز قرار می گیرد.حتما می بایست در چندین مرحله مقاوم سازی شود.تا با عبور وسایل نقلیه سنگین به اصطلاح آسفالت رویه آن شرین کیج نشود.این مورد در بیشتر بستر های نا مقاوم طی مرور زمان به وجود می آید.برای نمونه به آسفالت های خطوط اتوبوس رانی بی آر تی نگاهی بیندازیم ،

اما آهک چگونه عمل مقاوم سازی را انجام می دهد؟

این یک روش ساده و در عین حال موثر است. هنگامی که آهک را به همراه آب و خاک مخلوط کرده ، و با فشار سطحی هوای میان بستر ساخته شده را تا جای ممکن خالی می کنیم. آهک با خاصیت چسبندگی که دارد ذرات خاک را در کنار یکدیگر به هم می چسباند، و در واقع ذرات بزرگتری از خاک را ایجاد می کند.سپس با فشار قلطک بر روی این بستر فضا هایی که تحت اشغال هوا بوده است. با ذرات بزرگ خاک و آهکهای مخلوط شده پر می شود در این زمان تنها کاری که باید کرد آن است .که منتظر بمانیم آب باقی مانده در این بستر جدید تبخیر شود.حال ما یک بستر بسیار مقاوم با هزینه اندک را ساخته ایم و می توان برای پوشش نهایی آن از مصالح مرسوم بهره گرفت.